Fiks Din Følelse af Selvværd Gennem Logik

Der er alt for mange mennesker, der render rundt med lavt selvværd. De tror ikke på, at de kan klare svære situationer, og mangler selvtillid til at teste, om de nu også har ret i den antagelse. Det fører til en negativ spiral, hvor følelsen af ens egen værdi blot daler og daler, ind til vi sidder helt fast og er bange for at interagere med verden. Det er sørgeligt, og verden ville være et bedre sted, hvis alle troede på sig selv og turde prøve ting af i den virkelige verden.

Derfor præsenterer jeg i denne artikel et fiks, som kan hjælpe folk med at overkomme lavt selvværd igennem logik. Det er specielt en praktisk tilgang, hvis du er typen der ikke bryder dig om at tale om ?bløde? termer som følelser eller spiritualitet.

Så lad os kigge på ordet: selvværd. Det starter med ordet ?selv?, og slutter på ordet ?værd?. Ordet dækker altså over værdien af os selv. Fair nok: hvordan fastslår man værdien af noget? Lad os undersøge dette, ved at udskifte den ting vi forsøger at fastslå værdien af, fra at være ?os selv? og til at være en ekstern fysisk genstand: eksempelvis en bil. Værdi af bil fastslås ud fra nogle subjektive kriterier: din drømmebil ser sandsynligvis anderledes ud, end din nabos drømmebil. Hvorvidt en bil er værdifuld eller ej, kommer altså an på dine kriterier. Hvis du har 3 børn og ofte tager på camping-tur, jamen så skaber det værdi for dig, hvis en bil har et rummeligt bagsæde og er stærk nok til at trække en campingvogn. En Ford familiebil vil altså have en større subjektiv værdi for dig, end en sportsvogn uden bagsæde eller hank til campingvognen, også selvom sidstnævnte sandsynligvis koster flere penge.

Så ud fra forståelsen for hvordan værdien af en bil fastsættes, kan vi forsøge at benytte samme logik til at definere hvad vi selv er værd. Her går det op for os, at værdien af ?os? er subjektiv: den vil være forskellige, alt efter hvis vinkel vi kigger på det fra. Din værdi for din nabo vil afhænge af et meget lille udsnit af dine aktiviteter. Hvis du hjælper din nabo med at slå græsset en gang om ugen, og tit kommer forbi med hjemmebagt kage, så vil du have en relativt stor værdi i deres verden, sammenlignet med hvis I aldrig snakker sammen. Du vil altså kunne øge din værdi, fra din nabos perspektiv, ved at overveje hvad de sætter pris på, og så skabe mere af det. Men Der er flere milliarder mennesker i verden, og de sætter alle pris på forskellige ting? Så hvis vinkel bør vi optimere efter?

Her er svaret igen simpelt: din egen vinkel. Hvor meget værdi du skaber for dig selv, er det der udgør dit selvværd. Du vil altså ikke opbygge din værdi, hvis din fokus hele tiden ligger på at tilfredsstille eksterne forventninger. Du er nødt til at gøre ting for dig selv!